خلال سیب زمینی عمده موجب ورشکستگی تاجر آمریکایی شد

سیب زمینی اگر به روش درست تهیه شود می تواند مفید باشد.
مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات می تواند برای سلامتی مفید باشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مرتبط با سبک زندگی را کاهش دهد.

حقایق تغذیه ای خلال سیب زمینی عمده نشان می دهد که این سبزی می تواند بخشی بسیار سالم از یک رژیم غذایی متعادل باشد که به روش درست تهیه شود. با این حال، برخی از محبوب‌ترین آماده‌سازی‌ها برای سیب‌زمینی در مقایسه با آن‌ها را به طور فزاینده‌ای ناسالم می‌کند.

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) (در برگه جدید باز می شود)، سیب زمینی محصول سبزی شماره 1 در ایالات متحده و چهارمین محصول پرمصرف در جهان است، پس از برنج، گندم و ذرت، پس از آن گوجه فرنگی.

از لحاظ تاریخی، آمریکایی ها بیشتر سیب زمینی های خود را تازه می خوردند. با این حال، از دهه 1950، سیب زمینی های فرآوری شده برای مثال سیب زمینی سرخ کرده و هش براون – با پیشرفت فناوری منجمد کردن سبزیجات، محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

طبق گزارش USDA، سیب زمینی فرآوری شده 64 درصد از کل مصرف سیب زمینی ایالات متحده را در طول دهه 2000 تشکیل می داد، در حالی که این میزان در دهه 1960 35 درصد بود.

آمریکایی ها به طور متوسط 55 پوند می خورند. (35 کیلوگرم) سیب زمینی منجمد در سال، 42 پوند. (19 کیلوگرم) سیب زمینی تازه، 17 پوند. (8 کیلوگرم) چیپس سیب زمینی و 14 پوند. (6 کیلوگرم) محصولات سیب زمینی کم آب.

سیب زمینی در نیمه دوم قرن شانزدهم توسط اسپانیایی ها از قاره آمریکا به اروپا وارد شد. امروزه آنها یک غذای اصلی در بسیاری از نقاط جهان و بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از منابع غذایی جهان هستند.

از سال 2014، سیب زمینی چهارمین محصول بزرگ غذایی جهان پس از ذرت (ذرت)، گندم و برنج بود  پس از هزاره ها پرورش انتخابی، اکنون بیش از 5000 نوع مختلف سیب زمینی وجود دارد.