اولین کاپشن کودک پسرانه در موزه پاریس به نمایش در آمد

امروزه عملاً هر تولید کننده پوشاک ورزشی و فضای باز، محصولاتی به نام سافت شل ( softshell ) را در گستره محصولات خود دارد. در واقع چیست؟ چه تفاوتی با  کت های بارانی سنتی خواهد داشت ؟ آیا ارزش داشتن چنین محصولی در کمد لباس توریستی شما را دارد؟

مفهوم softshell چیست؟

Softshell در واقع  ایده لباس در فضای باز است که مخالف ایده سنتی “hardshell” است . Hardshell فرض می کند که عنصر نهایی لباس یک گردشگر برای شرایط آب و هوایی سخت، یک کاپشن غشایی است که 100٪ در برابر باد و باران محافظت می کند.

با نگاهی دقیق تر به فعالیت در فضای باز، به جرات می توان گفت که  زمانی که هوا بارانی است، تنها حدود 10 درصد  از کل زمان فعالیت شما را تشکیل می دهد.

بنابراین، آیا همیشه به یک کاپشن کودک پسرانه نیاز است که، بله، ضد آب بودن را تضمین می کند، اما به دلیل استفاده از غشاء، تنفس بسیار ضعیفی دارد؟

 

در طول انواع فعالیت ها، وظیفه اصلی لباس حفظ راحتی حرارتی است. گردشگر نه می تواند خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. خیلی بیشتر از باران،  عاملی که بدن گردشگر را خنک می کند باد سرد است.

کاپشن ممبران به طور کامل در برابر باران و باد محافظت می کند، اما استفاده از آن در هنگام فعالیت بدنی بالا به سرعت باعث گرم شدن بیش از حد بدن می شود.

پس چرا اگر باران نمی بارد از کاپشن استفاده کنیم؟ برای چنین شرایطی  ، یک کاپشن نرم راه‌حل مناسبی است که  باد را متوقف می‌کند و در عین حال  کارآمدتر از یک کاپشن (ممبران) سنتی تنفس می‌کند.

کاپشن یا پوسته نرم را چه انتخاب کنیم؟

اول از همه، هیچ محصولی وجود ندارد که در هر شرایطی به خوبی کار کند. پوسته نرم معمولاً همیشه گزینه بهتری  نسبت به ژاکت خواهد بود مگر اینکه باران شدید یا برف خیس باشد.

آسایش حرارتی را فراهم می کند، در برابر باد و باران خفیف محافظت می کند. کاپشن، به نوبه خود، راحتی را در سخت ترین شرایط فراهم می کند.

هیچ softshell نمی تواند به طور کامل جایگزین یک ژاکت غشایی شود و بالعکس. بهترین کار این است که هر دو مورد را در کمد لباس توریستی خود داشته باشید و لباس پوشیدن را با توجه به شرایط حاکم ماهرانه انتخاب کنید.